Exhibition

Animal Rights

Animal Rights

Exhibition by Boonhlue Yangsouy

6th – 26th December 2020


“The dialogue had been once spoken, the equality of humanity is true?”

 

This has been an open-ended question for a long time in our society. On be half of an artist “Boonhlue Yangsauy”, has expressed his perspectives and his attitude through his recent work series “Animal Rights”. This is the third solo exhibition of him cooperating with Number one gallery. This time he represents the stories of disparity, social stratum, power, fate and social inequality which relating to the open-ended question and he is unable to neglect about it. Moreover, this work refers to the current situation through signs and living thing in order to present social class sarcastically against what has been said “Everyone is equal”.


According to those living things both predators, victims and a group of living things on this work indicate the real human being who has to live his life following the restless society in each day with the sameness. Artist has taken some familiar objects to be a measurement for a social class as well. For example, a couch and a chandelier which certainly signified a luxury thing. The major element of this work that clearly visible is naked woman, which an artist tries to compare to certain people in our society who have to struggling their lives for their living with appearances and genders in certain career. It is still an unacceptance and it shows us the real inequality in the society. On the other hand, this type of career has been mentioned and interested a lot more from outsider. 


Nevertheless, the different positions of each object in this work are the reflection of the different problems and conditions of lives in each social classes. Those works in this exhibition present surrendering and fighting for the freedom from inequality as well as judgement and unfairly evaluating on humans in our Thai society which we cannot deny an issue at all.


“Boonhlue Yangsauy” has created his work with aesthetically individual process. He participated a lot of time both solo and group exhibitions. For instance, “Behavior = Identity“ in 2015, “Lady and Chandelier” in 2017, “Love Is” in 2019, including “The Spirit of six” in 2019 and international displays, For example Art Expo Malaysia Plus in 2017, Art Central Hong Kong in 2019, Art Expo Malaysia in 2019 and Art Fair Philippines in 2020.




“วาทกรรมที่กล่าวว่า มนุษย์ทุกคนเสมอภาคเท่าเทียมกันนั้นจริงหรือ” 



คำถามปลายเปิดชวนขบคิดที่เรามักได้ยินกันมาเนิ่นนาน ในฐานะศิลปิน “บุญเหลือ ยางสวย” ได้ถ่ายทอดมุมมองและทัศนคติส่วนตัว ลงบนพื้นผ้าใบผ่านผลงานชุด  “Animal Rights”  ในครั้งนี้เป็นนิทรรศการเดี่ยวครั้งที่ 3 กับนัมเบอร์วันแกลลอรี่ ศิลปินผู้ซึ่งไม่อาจนิ่งนอนใจกับคำถามที่ชวนคิดดังกล่าว ได้นำเสนอเรื่องราวของความเหลื่อมล้ำ การแบ่งแยกชนชั้น อำนาจ วาสนาและความไม่เท่าเทียมของสังคมมนุษย์ ผลงานชุดนี้จึงเป็นการสื่อสารถึงเหตุการณ์ที่เกิดขึ้น ผ่านสัญลักษณ์วัตถุและสิ่งมีชีวิตต่างๆ เพื่อเป็นตัวเเทนสถานะชนชั้นทางสังคม ในเชิงประชดเสียดสี ในคำกล่าวที่ว่า “ทุกคนเสมอภาคเเละเท่าเทียมกัน”

ลักษณะของสิ่งมีชีวิตที่ปรากฏในภาพ ทั้งผู้ล่า ผู้ถูกล่า และสิ่งมีชีวิตที่อยู่รวมกันเป็นฝูง เป็นสัญลักษณ์ที่เปรียบเสมือนตัวแทนประชาชนที่ต้องดำเนินชีวิตไปตามวงล้อของสังคมในแต่ละวันด้วยความเคยชิน ศิลปินได้หยิบยกวัตถุสิ่งของคุ้นตาบางอย่างมาแทนค่าให้เป็นเครื่องวัดระหว่างชนชั้นทางสังคมเช่นกัน ไม่ว่าจะเป็นโซฟาหรือแชนเดอเลียร์ที่แสดงภาพลักษณ์ความฟุ่มเฟือยอย่างชัดเจน องค์ประกอบหลักภายในภาพที่เห็นได้ชัดคือ ภาพเรือนร่างของหญิงเปลือย ที่ศิลปินเปรียบเปรยแทนคนในสังคมบางชนชั้นที่ต้องดิ้นรน ด้วยอาชีพที่มีเรื่องเพศมาเกี่ยวข้องจึงมักเป็นอาชีพที่ไม่ถูกยอมรับในสังคมไทย แสดงให้เห็นถึงความไม่เท่าเทียมกันในหลายๆด้าน แต่ในทางกลับกัน อาชีพเหล่านี้เป็นสิ่งที่ถูกกล่าวถึงและได้รับความสนใจเป็นอย่างมากในสายตาของคนภายนอก 



องค์ประกอบในภาพที่เกิดจากสัญลักษณ์อันหลากหลายนั้น สะท้อนถึงเหตุการณ์และคุณภาพชีวิตที่ต่างกันอย่างสิ้นเชิงในแต่ละชนชั้น ผลงานในนิทรรศการครั้งนี้ แสดงให้เห็นถึงการจำยอมหรือการต่อสู้เพื่อเสรีภาพจากความเหลื่อมล้ำ อีกทั้งการถูกตัดสินและประเมินค่าอย่างไม่เท่าเทียมนั้นเกิดขึ้นในสังคมไทยมาเนิ่นนานโดยที่เรามิอาจปฏิเสธได้  


บุญเหลือ ยางสวย สร้างสรรค์ผลงานที่มีสุนทรียะภาพอันวิจิตรตระการตามีความเป็นเอกลักษณ์เฉพาะตัว เข้าร่วมนิทรรศการมากมายทั้งนิทรรศการกลุ่มและเดี่ยว “Behavior = Identity” 2015, “Lady and Chandelier” 2017, “Love Is” 2019, “The Spirit of Six” 2019  และในเวทีระดับนานาชาติ ไม่ว่าจะเป็น Art Expo Malaysia Plus 2017, Art Central Hong Kong 2019, Art Expo Malaysia 2019 และ Art Fair Philippines 2020


Break the Rules ปฎิวัติม้าหมุน, 2020, Oil on canvas, 200x400 cm.
Break the Rules ปฎิวัติม้าหมุน, 2020
Oil on canvas,
200x400 cm.
Dear Master No.1 ทูลหัวของบ่าว หมายเลข 1, 2020, Oil on canvas, 160x220 cm.
Dear Master No.1 ทูลหัวของบ่าว หมายเลข 1, 2020
Oil on canvas,
160x220 cm.
Dear Master No.2 ทูลหัวของบ่าว หมายเลข 2, 2020, Oil on canvas, 150x170 cm.
Dear Master No.2 ทูลหัวของบ่าว หมายเลข 2, 2020
Oil on canvas,
150x170 cm.
Deep Sleep หลับลึก, 2018, Oil on canvas, 120x150 cm.
Deep Sleep หลับลึก, 2018
Oil on canvas,
120x150 cm.
Leader of the Herd จ่าฝูง, 2020, Oil on canvas, 220x160 cm.
Leader of the Herd จ่าฝูง, 2020
Oil on canvas,
220x160 cm.
Mirror Mirror on the Wall กระจกวิเศษบอกข้าเถิด, 2018, Oil on canvas, 120x150 cm.
Mirror Mirror on the Wall กระจกวิเศษบอกข้าเถิด, 2018
Oil on canvas,
120x150 cm.
Slaves No.1 นางทาส หมายเลข 1, 2020, Oil on canvas, 205x140 cm.
Slaves No.1 นางทาส หมายเลข 1, 2020
Oil on canvas,
205x140 cm.
Slaves No.2 นางทาส หมายเลข 2, 2020, Oil on canvas, 200x150 cm.
Slaves No.2 นางทาส หมายเลข 2, 2020
Oil on canvas,
200x150 cm.
The Child and The Ducks เด็กเลี้ยงเป็ด, 2020, Oil on canvas, 210x132 cm.
The Child and The Ducks เด็กเลี้ยงเป็ด, 2020
Oil on canvas,
210x132 cm.
The General’s Ducks (Big Boss) หัวหน้าเด็กเลี้ยงเป็ด (ยศใหญ่), 2020, Oil on canvas, Diameter 90 cm.
The General’s Ducks (Big Boss) หัวหน้าเด็กเลี้ยงเป็ด (ยศใหญ่), 2020
Oil on canvas,
Diameter 90 cm.
The Shepherd คนเลี้ยงแกะ, 2020, Oil on canvas, 260x185 cm.
The Shepherd คนเลี้ยงแกะ, 2020
Oil on canvas,
260x185 cm.